FacebookTwitterLinkedIn

Jak odinstalować ransomware Coronavirus z systemu operacyjnego?

Znany również jako: Wirus Coronavirus
Poziom zniszczenia: Silny

Instrukcje usuwania ransomware Coronavirus

Czym jest Coronavirus?

Coronavirus jest częścią rodziny ransomware Scarab. Szyfruje pliki, zmienia ich nazwy, zmienia tapetę pulpitu i tworzy inne notatki z żądaniem okupu w plikach tekstowych oraz wyłącza Menedżera zadań. Coronavirus zmienia nazwy plików, dodając do nich rozszerzenie ".coronavirus". Na przykład zmienia nazwę "1.jpg" na "1.jpg.coronavirus", "2.jpg" na "2.jpg.coronavirus" itp. Zostawia pliki tekstowe o nazwie "HOW TO RECOVER ENCRYPTED FILES.TXT" w każdym folderze zawierającym zaszyfrowane pliki.

Jak stwierdzono w plikach tekstowych (i tapetach pulpitu), to ransomware szyfruje dokumenty, zdjęcia, bazy danych, zapisywane gry i inne ważne dane. Można je odszyfrować za pomocą narzędzia do odszyfrowania, które można kupić od cyberprzestępców stojących za Coronavirusem. Aby uzyskać instrukcje dotyczące zakupu, ofiar powinny skontaktować się z cyberprzestępcami za pośrednictwem Telegramu (@decryptorbomber) lub pisząc na adres e-mail logiteam@protonmail.com. Ponadto ofiary mogą przesłać im maksymalnie 3 zaszyfrowane pliki. Twórcy Coronavirusa oferują ich odszyfrowanie za darmo (powszechne jest, że cyberprzestępcy stojący za ransomware oferują bezpłatne odszyfrowanie, aby udowodnić, że mają do tego odpowiednie narzędzia). Chociaż pliki te nie mogą zawierać baz danych, kopii zapasowych i dużych plików Excel. Ponadto ofiary są pouczane, aby nie próbowały zmieniać nazw zaszyfrowanych plików ani odszyfrować ich za pomocą oprogramowania stron trzecich. Twierdzi się, że takie próby mogą spowodować trwałą utratę danych. Niestety cyberprzestępcy stojący za tym ransomware są jedynymi, którzy mają narzędzie do odszyfrowania plików zaszyfrowanych przez nie. Nie oznacza to jednak, że można im zaufać. Dość często ofiary nie otrzymują żadnych narzędzi do odszyfrowania nawet po dokonaniu płatności. Mówiąc prościej, zostają oszukane. Dlatego zdecydowanie zaleca się, aby nie ufać cyberprzestępcom stojącym za ransomware i odzyskać pliki poprzez przywrócenie ich z kopii zapasowej. Warto wspomnieć, że można zapobiec szyfrowaniu niezaszyfrowanych plików przez odinstalowanie ransomware z komputera/systemu operacyjnego. Jednak zaszyfrowane pliki pozostają niedostępne/bezużyteczne, nawet jeśli ransomware nie będzie już zainstalowane.

Zrzut ekranu wiadomości zachęcającej użytkowników do zapłacenia okupu w celu odszyfrowania ich zainfekowanych danych:

Coronavirus decrypt instructions (pop-up window)

Podsumowując, cyberprzestępcy próbują nakłonić użytkowników do zainstalowania ransomware, aby nie mogli odszyfrować zaszyfrowanych plików bez konieczności zapłacenia okupu. Niektóre inne przykłady malware, takiego jak Coronavirus, to Bomba, SIGARETA i Enced. Zwykle głównymi różnicami są cena narzędzia i/lub klucza do odszyfrowania oraz algorytm kryptograficzny (symetryczny lub asymetryczny), który ransomware wykorzystuje do szyfrowania danych ofiary. W większości przypadków możliwe jest odszyfrowanie plików bez narzędzi, które mogą być zapewnione tylko przez cyberprzestępców stojących za danym ransomware, gdy ransomware nie jest ukończone (zawiera pewne błędy, wady). Jednak zdarza się to dość rzadko, dlatego zaleca się, aby zawsze wykonać kopię zapasową danych i przechowywać ją na zdalnym serwerze (np. w chmurze) lub odłączonym urządzeniu pamięci masowej.

W jaki sposób ransomware zainfekowało mój komputer?

W większości przypadków użytkownicy infekują komputery ransomware lub innym malware poprzez kampanie spamowe, niewiarygodne źródła pobierania oprogramowania, nieoficjalne narzędzia do aktualizacji oprogramowania, trojany i narzędzia do aktywacji („łamania") oprogramowania. Dość często cyberprzestępcy próbują nakłonić użytkowników do zainstalowania malware za pośrednictwem kampanii: wysyłają e-maile zawierające złośliwe załączniki i mają nadzieję, że odbiorcy je otworzą. Po otwarciu załączniki te instalują złośliwe programy. Niektóre przykłady plików, które mogą powodować instalację malware, to złośliwe dokumenty Microsoft Office, dokumenty PDF, pliki archiwów, takie jak RAR, pliki wykonywalne (np .exe) i pliki JavaScript. Ponadto takie wiadomości e-mail mogą zawierać złośliwe linki do witryn internetowych, które służą do pobierania złośliwych plików. Ponadto szkodliwe programy można dystrybuować za pośrednictwem sieci peer-to-peer, takich jak torrenty, eMule, witryn z bezpłatnym oprogramowaniem do pobrania, witryn z bezpłatnym hostingiem plików i innych podobnych kanałów pobierania. Cyberprzestępcy maskują je jako nieszkodliwe i legalne. Gdy użytkownicy je pobierają i otwierają, sami powodują infekcje. Fałszywe/nieoficjalne programy aktualizujące infekują systemy, wykorzystując błędy, wady nieaktualnego oprogramowania lub instalując złośliwe oprogramowanie zamiast aktualizacji, poprawek. Innym sposobem dystrybucji malware są trojany. Często programy takie mają na celu wywoływanie infekcji łańcuchowych. Chociaż mogą to zrobić tylko wtedy, gdy są już zainstalowane na komputerze. Zwykle nieoficjalne narzędzia aktywacji („łamania") oprogramowania instalują złośliwe oprogramowanie zamiast aktywować zainstalowane licencjonowane oprogramowanie.

Podsumowanie zagrożenia:
Nazwa Wirus Coronavirus
Typ zagrożenia Ransomware, wirus szyfrowania, narzędzie blokowania plików
Rozszerzenie zaszyfrowanego pliku .coronavirus
Wiadomość z żądaniem okupu HOW TO RECOVER ENCRYPTED FILES.TXT i tapeta pulpitu
Kontakt z cyberprzestępcami logiteam@protonmail.com i @decryptorbomber na Telegramie
Nazwy wykrycia Avast (Win32:Trojan-gen), BitDefender (DeepScan:Generic.Ransom.Amnesia.07714032), ESET-NOD32 (wariant Win32/Filecoder.FS), Kaspersky (HEUR:Trojan-Ransom.Win32.Generic), Pełna lista wykrycia (VirusTotal)
Objawy Nie można otworzyć plików przechowywanych na twoim komputerze, poprzednio działające pliki mają teraz inne rozszerzenie (na przykład my.docx.locked). Na twoim pulpicie wyświetlana jest wiadomość z żądaniem okupu. Cyberprzestępcy żądają zapłaty okupu (zwykle w Bitcoinach) za odblokowanie twoich plików.
Dodatkowe informacje To ransomware wyłącza Menedżera Zadań
Metody dystrybucji Zainfekowane załączniki e-mail (makra), witryny torrent, złośliwe reklamy.
Zniszczenie Wszystkie pliki są zaszyfrowane i nie mogą zostać otworzone bez zapłaty okupu. Razem z infekcja ransomware mogą zostać zainstalowane dodatkowe trojany kradnące hasła i infekcje malware.
Usuwanie

Aby wyeliminować Wirus Coronavirus, nasi badacze malware zalecają przeskanowanie twojego komputera Combo Cleaner.
▼ Pobierz Combo Cleaner
Bezpłatny skaner sprawdza, czy twój komputer jest zainfekowany. Aby korzystać z w pełni funkcjonalnego produktu, musisz kupić licencję na Combo Cleaner. Dostępny jest 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Combo Cleaner jest własnością i jest zarządzane przez Rcs Lt, spółkę macierzystą PCRisk. Przeczytaj więcej.

Jak uchronić się przed infekcjami ransomware?

Każde oprogramowanie (i pliki) należy pobierać wyłącznie z oficjalnych i wiarygodnych witryn. Nie należy ufać żadnym innym źródłom ani kanałom (takim jak zewnętrzne programy pobierania, sieci peer-to-peer, nieoficjalne strony itp.). Pliki dołączone do nieistotnych wiadomości e-mail (lub zawartych w nich linków do stron internetowych) otrzymanych z nieznanych i podejrzanych adresów nie powinny być otwierane. Należy to zrobić tylko wtedy, gdy nie ma powodu, aby sądzić, że nie jest to niebezpieczne. Warto wspomnieć, że cyberprzestępcy często maskują swoje e-maile jako oficjalne, legalne. Wszystkie zainstalowane programy muszą zostać aktywowane i/lub aktualizowane za pomocą narzędzi lub funkcji zaprojektowanych przez oficjalnych programistów. Nigdy nie należy do tego używać nieoficjalnych narzędzi stron trzecich. Ponadto nielegalne jest używanie różnych narzędzi do łamania zabezpieczeń (nieoficjalnych aktywatorów) w celu aktywacji jakiegokolwiek licencjonowanego oprogramowania. Ostatecznie ważne jest regularne skanowanie systemu operacyjnego w poszukiwaniu zagrożeń za pomocą renomowanego oprogramowania antywirusowego lub antyspyware i upewnianie się, że jest zawsze aktualne. Jeśli twój komputer jest już zainfekowany Coronavirusem, zalecamy przeprowadzenie skanowania za pomocą Combo Cleaner, aby automatycznie usunąć to ransomware.

Tekst na tapecie pulpitu zmienionej przez Coronavirus:

TWOJE PLIKI SĄ ZASZYFROWANE!

 

Twoje dokumenty, zdjęcia, bazy danych, zapisane gry i inne ważne dane zostały zaszyfrowane.

Odzyskanie danych wymaga narzędzia do odszyfrowania.

Instrukcje odszyfrowania są dostępne w
HOW TO RECOVER ENCRYPTED FILES.txt

Zrzut ekranu pliku tekstowego "HOW TO RECOVER ENCRYPTED FILES.TXT":

coronavirus ransomware text note (HOW TO RECOVER ENCRYPTED FILES.TXT)

Tekst prezentowany w tym pliku:

TWOJE PLIKI SĄ ZASZYFROWANE!
Twój osobisty identyfikator:

-

Twoje dokumenty, zdjęcia, bazy danych, zapisane gry i inne ważne dane zostały zaszyfrowane.

Odzyskanie danych wymaga narzędzia do odszyfrowania.

Odszyfrowanie plików za pieniądze.

Skontaktuj się z nami przez telegram login @decryptorbomber.

Skontaktuj się z nami przez logiteam@protonmail.com.

Bezpłatne odszyfrowanie jako gwarancja!

Przed zapłaceniem możesz wysłać do 3 plików w celu bezpłatnego odszyfrowania.

Całkowity rozmiar plików musi być mniejszy niż 10 Mb (nie zarchiwizowany), a pliki nie powinny zawierać cennych informacji (baz danych, kopii zapasowych, dużych arkusze Excela itp.).

Uwaga!

* pliki zainfekowane wirusami nie mogą zostać wyleczone przez oprogramowanie antywirusowe

Nie marnuj czasu. Napisz do hakera przez kontakt.

* Nie zmieniaj nazw zaszyfrowanych plików.

* Nie próbuj odszyfrować danych przy użyciu oprogramowania innych firm. Może to spowodować trwałą utratę danych.

* Odszyfrowanie plików za pomocą stron trzecich może spowodować wzrost ceny (dodadzą swoją opłatę do naszej) lub możesz stać się ofiarą oszustwa.

Zrzut ekranu plików zaszyfrowanych przez Coronavirus (rozszerzenie ".coronavirus"):

Files encrypted by Coronavirus ransomware (.coronavirus extension)

Usuwanie ransomware Coronavirus:

Natychmiastowe automatyczne usunięcie Wirus Coronavirus: Ręczne usuwanie zagrożenia może być długim i skomplikowanym procesem, który wymaga zaawansowanych umiejętności obsługi komputera. Combo Cleaner to profesjonalne narzędzie do usuwania złośliwego oprogramowania, które jest zalecane do pozbycia się Wirus Coronavirus. Pobierz go klikając poniższy przycisk:
▼ POBIERZ Combo Cleaner Bezpłatny skaner sprawdza, czy twój komputer został zainfekowany. Aby korzystać z w pełni funkcjonalnego produktu, musisz kupić licencję na Combo Cleaner. Dostępny jest 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Combo Cleaner jest własnością i jest zarządzane przez Rcs Lt, spółkę macierzystą PCRisk. Przeczytaj więcej. Pobierając jakiekolwiek oprogramowanie wyszczególnione na tej stronie zgadzasz się z naszą Polityką prywatności oraz Regulaminem.

Film sugerujący, jakie kroki należy podjąć w przypadku infekcji ransomware:

Szybkie menu:

Zgłaszanie ransomware władzom:

Jeśli jesteś ofiarą ataku ransomware, zalecamy zgłoszenie tego incydentu władzom. Przekazując informacje organom ścigania, pomożesz w śledzeniu cyberprzestępczości i potencjalnie w ściganiu napastników. Oto lista organów władzy, do których należy zgłosić atak ransomware. Pełną listę lokalnych centrów cyberbezpieczeństwa oraz informacje o tym, dlaczego należy zgłaszać ataki ransomware, możesz przeczytać w tym artykule.

Lista władz lokalnych, do których należy zgłaszać ataki ransomware (wybierz jedną w zależności od swojego adresu zamieszkania):

Izolowanie zainfekowanego urządzenia:

Niektóre infekcje typu ransomware są zaprojektowane do szyfrowania plików na zewnętrznych urządzeniach pamięci masowej, infekowania ich, a nawet rozsyłania w całej sieci lokalnej. Z tego powodu bardzo ważne jest jak najszybsze odizolowanie zainfekowanego urządzenia (komputera).

Krok 1: Odłącz się od internetu.

Najłatwiejszym sposobem odłączenia komputera od internetu jest odłączenie kabla Ethernet od płyty głównej. Jednak niektóre urządzenia są połączone przez sieć bezprzewodową, a dla niektórych użytkowników (szczególnie tych, którzy nie są szczególnie obeznani z technologią), odłączenie kabli może się wydawać kłopotliwe. Dlatego możesz również odłączyć system ręcznie za pomocą Panelu sterowania:

Przejdź do „Panelu sterowania", kliknij pasek wyszukiwania w prawym górnym rogu ekranu, wpisz „Centrum sieci i udostępniania" i wybierz wynik wyszukiwania:: Odłączanie komputera od internetu (krok 1)

W lewym górnym rogu okna kliknij opcję „Zmień ustawienia adaptera":Odłączanie komputera od internetu (krok 2)

Kliknij prawym przyciskiem myszy każdy punkt połączenia i wybierz „Wyłącz". Po wyłączeniu system nie będzie już połączony z internetem. Aby ponownie włączyć punkty połączeń, po prostu kliknij ponownie prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję „Włącz".Odłączanie komputera od internetu (krok 3)

Krok 2: Odłącz wszystkie urządzenia pamięci masowej.

Jak wspomniano powyżej, ransomware może szyfrować dane i infiltrować wszystkie urządzenia pamięci podłączone do komputera. Z tego powodu wszystkie zewnętrzne urządzenia pamięci masowej (dyski flash, przenośne dyski twarde itp.) należy natychmiast odłączyć. Jednak zdecydowanie zalecamy wysunięcie każdego urządzenia przed odłączeniem, aby zapobiec uszkodzeniu danych:

Przejdź do „Mój komputer", kliknij prawym przyciskiem myszy każde podłączone urządzenie i wybierz „Wysuń":Usuwanie urządzeń pamięci zewnętrznej

Krok 3: Wyloguj się z kont pamięci w chmurze.

Niektóre programy typu ransomware mogą porywać oprogramowanie, które obsługuje dane przechowywane w "Chmurze". Dlatego dane mogą zostać uszkodzone/zaszyfrowane. Z tego powodu należy wylogować się ze wszystkich kont pamięci w chmurze w przeglądarkach i innego powiązanego oprogramowania. Należy również rozważyć tymczasowe odinstalowanie oprogramowania do zarządzania chmurą, aż infekcja zostanie całkowicie usunięta.

Identyfikacja infekcji ransomware:

Aby właściwie poradzić sobie z infekcją, należy ją najpierw zidentyfikować. Niektóre infekcje ransomware wykorzystują notatki z żądaniem okupu jako wprowadzenie (zobacz poniższy plik tekstowy ransomware WALDO).

Identyfikowanie infekcji typu ransomware (krok 1)

Jest to jednak rzadkie. W większości przypadków infekcje ransomware dostarczają bardziej bezpośrednie wiadomości stwierdzające, że dane są zaszyfrowane, a ofiary muszą zapłacić jakiś okup. Należy pamiętać, że infekcje ransomware generują zwykle wiadomości o różnych nazwach plików (na przykład "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html" itp.). Dlatego użycie nazwy notatki z żądaniem okupu może wydawać się dobrym sposobem na zidentyfikowanie infekcji. Problem polega na tym, że większość z tych nazw ma charakter ogólny, a niektóre infekcje używają tych samych nazw, mimo że dostarczane wiadomości są różne, a same infekcje nie są ze sobą powiązane. Dlatego używanie samej nazwy pliku wiadomości może być nieskuteczne, a nawet prowadzić do trwałej utraty danych (na przykład próbując odszyfrować dane za pomocą narzędzi zaprojektowanych do różnych infekcji ransomware, użytkownicy prawdopodobnie trwale uszkodzą pliki, a odszyfrowanie nie będzie już możliwe nawet z odpowiednim narzędziem).

Innym sposobem identyfikacji infekcji ransomware jest sprawdzenie rozszerzenia pliku, które jest dołączane do każdego zaszyfrowanego pliku. Infekcje ransomware są często nazwane na podstawie dołączanych przez nie rozszerzeń (zobacz poniżej pliki zaszyfrowane przez ransomware Qewe).

Identyfikowanie infekcji typu ransomware (krok 2)

Ta metoda jest jednak skuteczna tylko wtedy, gdy dołączone rozszerzenie jest unikalne - wiele infekcji ransomware dołącza ogólne rozszerzenie (na przykład ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked" itp.). W takich przypadkach identyfikacja ransomware po dołączonym rozszerzeniu staje się niemożliwa.

Jednym z najłatwiejszych i najszybszych sposobów zidentyfikowania infekcji ransomware jest skorzystanie z witryny ID Ransomware. Ta usługa obsługuje większość istniejących infekcji ransomware. Ofiary po prostu przesyłają wiadomość z żądaniem okupu i/lub jeden zaszyfrowany plik (radzimy przesłać oba, jeśli to możliwe).

Identyfikowanie infekcji typu ransomware (krok 3)

Ransomware zostanie zidentyfikowane w ciągu kilku sekund, a użytkownik otrzyma różne informacje, takie jak nazwę rodziny malware, do której należy infekcja, czy można ją odszyfrować itd.

Przykład 1 (ransomware Qewe [Stop/Djvu]):

Identyfikowanie infekcji typu ransomware (krok 4)

Przykład 2 (ransomware .iso [Phobos]):

Identyfikowanie infekcji typu ransomware (krok 5)

Jeśli zdarzy się, że twoje dane zostaną zaszyfrowane przez ransomware, które nie jest obsługiwane przez ID Ransomware, zawsze możesz spróbować przeszukać internet, używając określonych słów kluczowych (na przykład tytułu wiadomości z żądaniem okupu, rozszerzenia pliku, podanych adresów e-mail do kontaktu, adresów portfeli kryptowalutowych itp.).

Szukanie narzędzi do odszyfrowania ransomware:

Algorytmy szyfrowania używane przez większość infekcji ransomware są niezwykle wyrafinowane i jeśli szyfrowanie jest wykonane prawidłowo, tylko programista może odzyskać dane. Dzieje się tak, ponieważ odszyfrowanie wymaga określonego klucza, który jest generowany podczas szyfrowania. Przywrócenie danych bez klucza jest niemożliwe. W większości przypadków cyberprzestępcy przechowują klucze na zdalnym serwerze, zamiast używać zainfekowanej maszyny jako hosta. Dharma (CrySis), Phobos i inne rodziny infekcji ransomware high-end są praktycznie bezbłędne, a zatem przywrócenie zaszyfrowanych danych bez udziału ich programistów jest po prostu niemożliwe. Mimo to istnieją dziesiątki infekcji typu ransomware, które są słabo rozwinięte i zawierają szereg wad (na przykład używają identycznych kluczy szyfrowania/odszyfrowania dla każdej ofiary, klucze są przechowywane lokalnie itp.). Dlatego zawsze sprawdzaj dostępne narzędzia odszyfrowujące pod kątem ransomware, które zainfekowało twój komputer.

Szukanie odpowiedniego narzędzia odszyfrowującego w internecie może być bardzo frustrujące. Dlatego zalecamy skorzystanie z projektu No More Ransom Project, a tutaj znajdują się informacje przydatne do zidentyfikowania infekcji ransomware. Witryna projektu No More Ransom Project zawiera sekcję "Narzędzia odszyfrowywania" z paskiem wyszukiwania. Wprowadź nazwę zidentyfikowanego ransomware, a wyświetlone zostaną wszystkie dostępne narzędzia odszyfrowujące (jeśli takie istnieją).

Szukanie narzędzi odszyfrowania ransomware na witrynie nomoreransom.org

Przywracanie plików za pomocą narzędzi odzyskiwania danych.

W zależności od sytuacji (jakości infekcji ransomware, typu zastosowanego algorytmu szyfrowania itp.) może być możliwe odzyskanie danych za pomocą narzędzi innych firm. Dlatego radzimy, aby skorzystać z narzędzia Recuva opracowanego przez CCleaner. Narzędzie to obsługuje ponad tysiąc typów danych (grafikę, wideo, audio, dokumenty itp.) i jest bardzo intuicyjne (do odzyskania danych potrzeba niewielkiej wiedzy). Ponadto, funkcja odzyskiwania jest całkowicie bezpłatna.

Krok 1: Wykonaj skanowanie.

Uruchom aplikację Recuva i postępuj zgodnie z instrukcjami kreatora. Zostaniesz poproszony o wyświetlenie kilku okien, w których możesz wybrać typy plików do wyszukania, lokalizacje do przeskanowania itp. Wszystko, co musisz zrobić, to wybrać żądane opcje i rozpocząć skanowanie. Zalecamy włączenie "Głębokiego skanu" przed rozpoczęciem. W przeciwnym razie możliwości skanowania aplikacji będą ograniczone.

Kreator narzędzia do odzyskiwania danych Recuva

Poczekaj, aż Recuva zakończy skanowanie. Czas skanowania zależy od ilości plików (zarówno pod względem liczby, jak i rozmiaru), które skanujesz (na przykład skanowanie kilkuset gigabajtów może zająć ponad godzinę). Dlatego zachowaj cierpliwość podczas procesu skanowania. Odradzamy również zmianę lub usuwanie istniejących plików, ponieważ może to zakłócać skanowanie. Jeśli dodasz dodatkowe dane (na przykład pobieranie plików/materiałów) podczas skanowania, wydłuży to proces:

Czas skanowania narzędzia do odzyskiwania danych Recuva

Krok 2: Odzyskaj dane.

Po zakończeniu procesu wybierz foldery/pliki, które chcesz odzyskać, i po prostu kliknij „Odzyskaj". Pamiętaj, że do przywrócenia danych potrzeba trochę wolnego miejsca na dysku:

Narzędzie do odzyskiwania danych Recuva

Tworzenie kopii zapasowych danych.

Właściwe zarządzanie plikami i tworzenie kopii zapasowych jest niezbędne dla bezpieczeństwa danych. Dlatego zawsze bądź bardzo ostrożny i myśl z wyprzedzeniem.

Zarządzanie partycjami: Zalecamy przechowywanie danych na wielu partycjach i unikanie przechowywania ważnych plików na partycji zawierającej cały system operacyjny. Jeśli będziesz w sytuacji, w której nie możesz uruchomić systemu i będziesz zmuszony sformatować dysk, na którym jest zainstalowany system operacyjny (w większości przypadków jest to miejsce, w którym ukrywają się infekcje malware), utracisz wszystkie dane przechowywane na tym dysku. Jest to zaleta posiadania wielu partycji: jeśli masz całe urządzenie pamięci przypisane do jednej partycji, będziesz zmuszony usunąć wszystko, jednak utworzenie wielu partycji i prawidłowe przydzielenie danych pozwala zapobiec takim problemom. Możesz łatwo sformatować jedną partycję bez wpływu na pozostałe - dzięki temu jedna zostanie wyczyszczona, a pozostałe pozostaną nietknięte, a twoje dane zostaną zapisane. Zarządzanie partycjami jest dość proste, a wszystkie niezbędne informacje można znaleźć na stronie dokumentacji Microsoft.

Kopie zapasowe danych: Jedną z najbardziej niezawodnych metod tworzenia kopii zapasowych jest korzystanie z zewnętrznego urządzenia pamięci masowej i odłączenie go. Skopiuj swoje dane na zewnętrzny dysk twardy, pendrive, dysk SSD, HDD lub inne urządzenie pamięci zdalnej, odłącz je oraz przechowuj w suchym miejscu, z dala od słońca i ekstremalnych temperatur. Ta metoda jest jednak dość nieefektywna, ponieważ kopie zapasowe danych i aktualizacje muszą być wykonywane regularnie. Możesz także skorzystać z usługi w chmurze lub serwera zdalnego. Tutaj wymagane jest połączenie internetowe i zawsze istnieje ryzyko naruszenia bezpieczeństwa, chociaż jest to naprawdę rzadkie.

Zalecamy używanie Microsoft OneDrive do tworzenia kopii zapasowych plików. OneDrive umożliwia przechowywanie osobistych plików i danych w chmurze, synchronizowanie plików między komputerami i urządzeniami mobilnymi, umożliwiając dostęp do plików i ich edycję na wszystkich urządzeniach z systemem Windows. OneDrive pozwala zapisywać, udostępniać i wyświetlać podgląd plików, uzyskiwać dostęp do historii pobierania, przenosić, usuwać i zmieniać nazwy plików, a także tworzyć nowe foldery i wiele więcej.

Możesz tworzyć kopie zapasowe najważniejszych folderów i plików na komputerze (foldery Pulpit, Dokumenty i Obrazy). Niektóre z bardziej znaczących funkcji OneDrive obejmują przechowywanie wersji plików, dzięki czemu starsze wersje plików są przechowywane do 30 dni. OneDrive zawiera kosz do recyklingu, w którym wszystkie usunięte pliki są przechowywane przez ograniczony czas. Usunięte pliki nie są liczone jako część przydziału użytkownika.

Usługa jest zbudowana w technologii HTML5 i umożliwia przesyłanie plików do 300 MB poprzez przeciąganie i upuszczanie do przeglądarki internetowej lub do 10 GB za pośrednictwem aplikacji OneDrive na komputer. Dzięki OneDrive możesz pobierać całe foldery jako pojedynczy plik ZIP zawierający do 10 000 plików, chociaż jedno pobranie nie może przekraczać 15 GB.

OneDrive oferuje 5 GB bezpłatnej przestrzeni dyskowej, a dodatkowe opcje 100 GB, 1 TB i 6 TB są dostępne za opłatą opartą na subskrypcji. Możesz uzyskać jeden z tych planów przestrzeni dyskowej, kupując dodatkową przestrzeń dyskową osobno lub w ramach subskrypcji Office 365.

Tworzenie kopii zapasowej danych:

Proces tworzenia kopii zapasowej jest taki sam dla wszystkich typów plików i folderów. Oto jak utworzyć kopię zapasową plików za pomocą Microsoft OneDrive

Krok 1: Wybierz pliki/foldery, których kopie zapasowe chcesz wykonać.

Kliknij ikonę OneDrive na pasku zadań

Kliknij ikonę chmury OneDrive, aby otworzyć menu OneDrive. W tym menu możesz dostosować ustawienia kopii zapasowej plików.

Wybierz Pomoc i Ustawienia oraz kliknij Ustawienia

Kliknij Pomoc i ustawienia, a następnie z menu rozwijanego wybierz Ustawienia.

Wybierz kartę Kopia zapasowa i kliknij Zarządzaj kopią zapasową

Przejdź do zakładki Kopia zapasowa i kliknij Zarządzaj kopią zapasową.

Wybierz foldery do kopii zapasowej i kliknij Rozpocznij tworzenie kopii zapasowej

W tym menu możesz wybrać kopię zapasową Pulpitu i całego znajdującego się na nim pliku, a także folderów Dokumenty i Obrazy, ponownie ze wszystkimi plikami w nich. Kliknij Rozpocznij tworzenie kopii zapasowej.

Teraz, gdy dodasz plik lub folder w folderach Pulpit oraz Dokumenty i Obrazy, ich kopia zapasowa zostanie automatycznie utworzona w OneDrive.

Aby dodać foldery i pliki poza lokalizacjami przedstawionymi powyżej, musisz dodać je ręcznie.

Wybierz plik ręcznie i skopiuj go

Otwórz Eksplorator plików i przejdź do lokalizacji folderu/pliku, którego kopię zapasową chcesz utworzyć. Wybierz element, kliknij go prawym przyciskiem myszy i kliknij Kopiuj.

Wklej skopiowany plik do folderu OneDrive, aby utworzyć kopię zapasową

Następnie przejdź do OneDrive, kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu w oknie i kliknij Wklej. Alternatywnie możesz po prostu przeciągnąć i upuścić plik do OneDrive. OneDrive automatycznie utworzy kopię zapasową folderu/pliku.

Stany plików w folderze OneDrive

Wszystkie pliki dodane do folderu OneDrive są automatycznie archiwizowane w chmurze. Zielone kółko ze znacznikiem wyboru wskazuje, że plik jest dostępny zarówno lokalnie, jak i w usłudze OneDrive oraz że wersja pliku jest taka sama w obu. Niebieska ikona chmury wskazuje, że plik nie został zsynchronizowany i jest dostępny tylko w usłudze OneDrive. Ikona synchronizacji wskazuje, że plik jest obecnie synchronizowany.

Kliknij opcję Pomoc i ustawienia, a następnie opcję Wyświetl online

Aby uzyskać dostęp do plików znajdujących się tylko w usłudze OneDrive w trybie online, przejdź do menu rozwijanego Pomoc i ustawienia oraz wybierz opcję Wyświetl online.

Kliknij koło zębate Ustawienia i kliknij Opcje

Krok 2: Przywróć uszkodzone pliki.

OneDrive zapewnia synchronizację plików, więc wersja pliku na komputerze jest tą samą wersją w chmurze. Jeśli jednak ransomware zaszyfrowało twoje pliki, możesz skorzystać z funkcji historii wersji OneDrive, która pozwoli ci przywrócić wersje plików sprzed zaszyfrowania.

Microsoft 365 ma funkcję wykrywania ransomware, która powiadamia użytkownika o zaatakowaniu plików OneDrive i prowadzi przez proces przywracania plików. Należy jednak zauważyć, że jeśli nie masz płatnej subskrypcji Microsoft 365, otrzymasz bezpłatnie tylko jedno wykrycie i odzyskanie pliku.

Jeśli pliki OneDrive zostaną usunięte, uszkodzone lub zainfekowane przez malware, możesz przywrócić całą usługę OneDrive do poprzedniego stanu. Oto, jak możesz przywrócić cały OneDrive:

przywroc-swoj-onedrive

1. Jeśli jesteś zalogowany za pomocą konta osobistego, kliknij ikonę zębatki Ustawienia u góry strony. Następnie kliknij Opcje i wybierz Przywróć OneDrive.

Jeśli jesteś zalogowany na konto służbowe lub szkolne, kliknij ikonę Ustawień u góry strony. Następnie kliknij Przywróć OneDrive.

2. Na stronie Przywróć OneDrive wybierz datę z listy rozwijanej. Pamiętaj, że jeśli przywracasz pliki po automatycznym wykryciu ransomware, zostanie dla ciebie wybrana data przywrócenia.

3. Po skonfigurowaniu wszystkich opcji przywracania plików, kliknij Przywróć, aby cofnąć wszystkie wybrane działania.

Najlepszym sposobem uniknięcia szkód spowodowanych infekcjami ransomware jest regularne tworzenie kopii zapasowych.

▼ Pokaż dyskusję

O autorze:

Tomas Meskauskas

Jestem pasjonatem bezpieczeństwa komputerowego i technologii. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie w różnych firmach zajmujących się rozwiązywaniem problemów technicznych i bezpieczeństwem Internetu. Od 2010 roku pracuję jako autor i redaktor Pcrisk. Śledź mnie na Twitter i LinkedIn, aby być na bieżąco z najnowszymi zagrożeniami bezpieczeństwa online. Przeczytaj więcej o autorze.

Portal bezpieczeństwa PCrisk został stworzony przez połączone siły badaczy bezpieczeństwa, którzy pomagają edukować użytkowników komputerów w zakresie najnowszych zagrożeń bezpieczeństwa online. Więcej informacji o autorach i badaczach, którzy pracują w Pcrisk, można znaleźć na naszej Stronie kontaktowej.

Nasze poradniki usuwania malware są bezpłatne. Jednak, jeśli chciałbyś nas wspomóc, prosimy o przesłanie nam dotacji.

O nas

PCrisk

PCrisk to portal bezpieczeństwa cybernetycznego, informujący internautów o najnowszych zagrożeniach cyfrowych. Nasze artykuły są tworzone przez ekspertów ds. bezpieczeństwa i profesjonalnych badaczy złośliwego oprogramowania. Przeczytaj więcej o nas.

Instrukcje usuwania w innych językach
Kod QR
Wirus Coronavirus kod QR
Zeskanuj ten kod QR, aby mieć łatwy dostęp do przewodnika usuwania Wirus Coronavirus na swoim urządzeniu mobilnym.
Polecamy:

Pozbądź się Wirus Coronavirus dzisiaj:

▼ USUŃ TO TERAZ za pomocą Combo Cleaner

Platforma: Windows

Ocena redaktora dla Combo Cleaner:
Ocena redaktoraWybitny!

[Początek strony]

Bezpłatny skaner sprawdza, czy twój komputer został zainfekowany. Aby korzystać z w pełni funkcjonalnego produktu, musisz kupić licencję na Combo Cleaner. Dostępny jest 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Combo Cleaner jest własnością i jest zarządzane przez Rcs Lt, spółkę macierzystą PCRisk. Przeczytaj więcej.