FacebookTwitterLinkedIn

Jak usunąć ransomware DUSK 2 z systemu operacyjnego?

Znany również jako: Wirus DUSK 2
Poziom zniszczenia: Silny

Instrukcje usuwania ransomware DUSK 2

Czym jest ransomware DUSK 2?

Odkryta przez Lukáša Zobal, DUSK 2 to zaktualizowana odmiana ransomware Dusk. To złośliwe oprogramowanie zostało zaprojektowane do szyfrowania danych i żądania zapłaty za ich odszyfrowanie. Podczas procesu szyfrowania do wszystkich plików, których dotyczy problem, dołączane jest rozszerzenie ".DUSK". Na przykład plik o nazwie "1.jpg" będzie po szyfrowaniu miał nazwę "1.jpg.DUSK". Po zakończeniu tego procesu tworzone są notatki z żądaniem okupu - "README.txt" i umieszczane w zaatakowanych folderach, a tapeta pulpitu zostaje zmieniona.

Wiadomość z żądaniem okupu ("README.txt") informuje ofiary, że ich dane zostały zaszyfrowane. Aby odzyskać pliki, użytkownikom mówi się, że muszą zapłacić okup za klucze i narzędzia odszyfrowujące. Żądana suma to 80 $ w kryptowalucie Bitcoin (notatka zawiera również linki do witryn z informacjami o tym, jak i skąd można uzyskać Bitcoiny). Aby uzyskać więcej informacji o tym, jak zapłacić, ofiary mają zainicjować komunikację z cyberprzestępcami za pośrednictwem poczty elektronicznej. Wiadomości te mają zawierać identyfikator nadany ofiarom. W przypadku braku odpowiedzi od przestępców w ciągu 48 godzin, użytkownicy powinni napisać na alternatywny adres e-mail. Jeśli ofiary wymagają gwarancji, że odzyskanie danych jest możliwe, komunikat informuje, że mogą dołączyć do swoich wiadomości maksymalnie dwa zaszyfrowane pliki. Jeśli pliki nie przekraczają 2 MB (nie zarchiwizowane) - zostaną odszyfrowane i odesłane. Notatka kończy się ostrzeżeniami, ostrzegającymi, że próba odszyfrowania zainfekowanych plików (narzędziami firm trzecich lub ręcznie), zmiana ich nazwy, usunięcie malware lub uruchomienie programów antywirusowych - może skutkować trwałą utratą danych. W wielu przypadkach infekcji ransomware odszyfrowanie jest niemożliwe bez ingerencji odpowiedzialnych za nie cyberprzestępców. Może tak być, jeśli złośliwy program jest nadal w fazie rozwoju i/lub ma istotne wady. W każdym razie zdecydowanie odradza się spełnianie żądań okupu. Ponieważ często pomimo płacenia - użytkownicy nie otrzymują niezbędnych kluczy/narzędzi do odzyskania swoich danych. Dlatego pozostają one zaszyfrowane (niedostępne, bezwartościowe), a ofiary ponoszą straty finansowe. Aby zapobiec dalszemu szyfrowaniu przez ransomware DUSK 2, należy je usunąć z systemu operacyjnego. Jednak prawdą jest, że usunięcie go nie przywróci plików, których już dotyczy problem. Jedynym rozwiązaniem jest odzyskanie danych z kopii zapasowej, jeśli została utworzona przed infekcją i była przechowywana w innej lokalizacji.

Zrzut ekranu wiadomości zachęcającej użytkowników do zapłacenia okupu w celu odszyfrowania ich zainfekowanych danych:

DUSK 2 decrypt instructions (README.txt)

Pay2Key, CCC, Recoverydatas i Agho to tylko niektóre przykłady innych programów typu ransomware. Działają poprzez szyfrowanie danych i żądanie okupu za narzędzia odszyfrowujące. Między tymi programami/infekcjami istnieje kilka zasadniczych różnić - stosowane przez nie algorytmy szyfrowania (symetryczne lub asymetryczne) oraz wysokość okupu. Kwoty wahają się od trzy- do czterocyfrowych w USD, jeśli są ważone w stosunku do przeciętnego użytkownika. Zwykle używane są waluty cyfrowe (np. kryptowaluty, vouchery przedpłacone itp.), ponieważ transakcje nimi są trudne/niemożliwe do wyśledzenia. Aby uniknąć trwałej utraty danych, zdecydowanie zaleca się przechowywanie kopii zapasowych na zdalnych serwerach i/lub odłączonych urządzeniach pamięci. Kopie zapasowe najlepiej przechowywać w wielu oddzielnych lokalizacjach.

Jak ransomware zainfekowało mój komputer?

Ransomware i inne malware są dystrybuowane głównie za pośrednictwem trojanów, kampanii spamowych, narzędzi do nielegalnej aktywacji („łamania" oprogramowania), fałszywych aktualizatorów i niewiarygodnych kanałów pobierania. Trojany to złośliwe programy, których niektóre typy mają na celu wywoływanie infekcji łańcuchowych (tj. pobieranie/instalowanie dodatkowego złośliwego oprogramowania). Oszustwa e-mailowe są rozsyłane tysiącami podczas masowych operacji nazywanych „kampaniami spamowymi". Wiadomości zawierają linki do pobrania zainfekowanych plików i/lub zakaźne pliki są po prostu do nich dołączone. Zakaźne pliki mogą mieć różne formaty (np. archiwów, plików wykonywalnych, dokumentów Microsoft Office i PDF, JavaScript itp.), a kiedy są uruchamiane, wykonywane lub otwierane w inny sposób - uruchamiany jest proces/łańcuch infekcji. Zamiast aktywować licencjonowane programy, narzędzia do łamania zabezpieczeń mogą pobierać/instalować złośliwe oprogramowanie. Fałszywe aktualizatory infekują systemy, wykorzystując słabości nieaktualnych programów i/lub instalując malware zamiast obiecanych aktualizacji. Złośliwe oprogramowanie można też nieumyślnie pobrać z podejrzanych źródeł, np. nieoficjalnych i bezpłatnych witryn z hostingiem plików, sieci wymiany peer-to-peer i innych zewnętrznych programów do pobierania.

Podsumowanie zagrożenia:
Nazwa Wirus DUSK 2
Typ zagrożenia Ransomware, wirus szyfrowania, narzędzie blokowania plików
Rozszerzenie zaszyfrowanego pliku .DUSK
Wiadomość z żądaniem okupu README.txt
Kwota okupu 80 USD w kryptowalucie Bitcoin
Kontakt z cyberprzestępcami lasvegasincel@cock.li i duskeer@protonmail.com
Nazwy wykrycia AVG (FileRepMetagen [Malware]), BitDefender (Trojan.GenericKD.35146313), DrWeb (Trojan.MulDrop15.59728), Kaspersky (HEUR:Trojan.MSIL.Diztakun.gen), Pełna lista wykrycia (VirusTotal)
Objawy Nie można otworzyć plików przechowywanych na twoim komputerze, poprzednio działające pliki mają teraz inne rozszerzenie (na przykład my.docx.locked). Na twoim pulpicie wyświetlana jest wiadomość z żądaniem okupu. Cyberprzestępcy żądają zapłaty okupu (zwykle w Bitcoinach) za odblokowanie twoich plików.
Metody dystrybucji Zainfekowane załączniki e-mail (makra), witryny torrent, złośliwe reklamy.
Zniszczenie Wszystkie pliki są zaszyfrowane i nie mogą zostać otworzone bez zapłaty okupu. Razem z infekcją ransomware mogą zostać zainstalowane dodatkowe trojany kradnąc hała i infekcje malware.
Usuwanie malware (Windows)

Aby usunąć możliwe infekcje malware, przeskanuj komputer profesjonalnym oprogramowaniem antywirusowym. Nasi analitycy bezpieczeństwa zalecają korzystanie z Combo Cleaner.
▼ Pobierz Combo Cleaner
Bezpłatny skaner sprawdza, czy twój komputer jest zainfekowany. Aby korzystać z w pełni funkcjonalnego produktu, musisz kupić licencję na Combo Cleaner. Dostępny jest 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Combo Cleaner jest własnością i jest zarządzane przez Rcs Lt, spółkę macierzystą PCRisk. Przeczytaj więcej.

Jak uchronić się przed infekcjami ransomware?

Aby uniknąć rozprzestrzeniania się malware za pośrednictwem poczty spamowej, zaleca się, aby nie otwierać podejrzanych/nieistotnych wiadomości e-mail - zwłaszcza żadnych zawartych w nich linków lub załączników. Zaleca się korzystanie wyłącznie z oficjalnych i wiarygodnych kanałów pobierania. Wszystkie programy muszą być aktywowane i aktualizowane za pomocą narzędzi/funkcji zapewnionych przez legalnych programistów. Ponieważ nielegalne narzędzia aktywacyjne („łamania" oprogramowania) i aktualizacje stron trzecich często rozsyłają malware. Aby zapewnić integralność urządzenia i prywatność użytkowników, najważniejsze jest zainstalowanie i aktualizowanie sprawdzonego oprogramowania antywirusowego/antyspyware. Ponadto oprogramowanie to musi być używane do wykonywania regularnych skanów systemu i usuwania wykrytych/potencjalnych zagrożeń. Jeśli twój komputer jest już zainfekowany DUSK 2, zalecamy wykonanie skanowania za pomocą Combo Cleaner, aby automatycznie usunąć to ransomware.

Tekst prezentowany w pliku tekstowym ransomware DUSK 2 ("README.txt"):

------------------------------------------
                      
                      
$$$$$$$\  $$\   $$\  $$$$$$\  $$\   $$\   
$$  __$$\ $$ |  $$ |$$  __$$\ $$ | $$  |  
$$ |  $$ |$$ |  $$ |$$ /  \__|$$ |$$  /   
$$ |  $$ |$$ |  $$ |\$$$$$$\  $$$$$  /    
$$ |  $$ |$$ |  $$ | \____$$\ $$  $$<     
$$ |  $$ |$$ |  $$ |$$\   $$ |$$ |\$$\    
$$$$$$$  |\$$$$$$  |\$$$$$$  |$$ | \$$\   
\_______/  \______/  \______/ \__|  \__|  
                                          
                                             
             $$$$$$\                      
            $$  __$$\                     
            \__/  $$ |                    
             $$$$$$  |                    
            $$  ____/                     
            $$ |                          
            $$$$$$$$\                     
            \________|                   
                        
                        
------------------------------------------

 

All your files have been encrypted using military grade encryption algorithms!
They cannot be decrypted without our securely generated key.

 

The only thing you can do now is buy your key and decryptor.
The price is 80 USD.
The only payment method we accept is BitCoin.

 

How to obtain Bitcoins?
The easiest way to buy bitcoins is LocalBitcoins site. You have to register, click 'Buy bitcoins', and select the seller by payment method and price.
hxxps://localbitcoins.com/buy_bitcoins
Also you can find other places to buy Bitcoins and beginners guide here:
hxxp://www.coindesk.com/information/how-can-i-buy-bitcoins/

 

How to contact you for the payment?
We use E-Mail to contact with our customers.
When contacting us please send your personal ID that can be seen at the end of the message.
Our main e-mail is:
lasvegasincel@cock.li
Our backup e-mail is:
duskeer@protonmail.com
NOTE:
Write to our backup e-mail only when you don't receive reply from our main e-mail in 48 hours.

 

Why do we do that?
We Are anonymous good people. We will transfer 75% of what we earn for good purposes.

 

If you're so evil
If you're evil and don't trust us you can send up to 2 files for free decryption. They can't weigh more than 2 MB (non-archived).

 

Attention!
Do not try restore files without our help, this is useless and you may lose data permanetly
Do not rename encrypted files!
Do not use third party "decryptors"
Do not try to remove our heavenly software using evil AntiVirus or AntiMalware software

 

Personal ID
-

Zrzut ekranu tapety pulpitu DUSK 2:

DUSK 2 ransomware wallpaper

Tekst prezentowany na tej tapecie:

Attention
Your files have been encrypted and they're now inaccessible!
But there's still a hope for you
All you need to do is open "README.txt" file

Zrzut ekranu plików zaszyfrowanych przez DUSK 2 (rozszerzenie ".DUSK"):

Files encrypted by DUSK 2 ransomware (.DUSK extension)

Usuwanie ransomware DUSK 2:

Natychmiastowe automatyczne usunięcie malware: Ręczne usuwanie zagrożenia może być długim i skomplikowanym procesem, który wymaga zaawansowanych umiejętności obsługi komputera. Combo Cleaner to profesjonalne narzędzie do automatycznego usuwania malware, które jest zalecane do pozbycia się złośliwego oprogramowania. Pobierz je, klikając poniższy przycisk:
▼ POBIERZ Combo Cleaner Bezpłatny skaner sprawdza, czy twój komputer został zainfekowany. Aby korzystać z w pełni funkcjonalnego produktu, musisz kupić licencję na Combo Cleaner. Dostępny jest 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Combo Cleaner jest własnością i jest zarządzane przez Rcs Lt, spółkę macierzystą PCRisk. Przeczytaj więcej. Pobierając jakiekolwiek oprogramowanie wyszczególnione na tej stronie zgadzasz się z naszą Polityką prywatności oraz Regulaminem.

Film sugerujący, jakie kroki należy podjąć w przypadku infekcji ransomware:

Szybkie menu:

Zgłaszanie ransomware władzom:

Jeśli jesteś ofiarą ataku ransomware, zalecamy zgłoszenie tego incydentu władzom. Przekazując informacje organom ścigania, pomożesz w śledzeniu cyberprzestępczości i potencjalnie w ściganiu napastników. Oto lista organów władzy, do których należy zgłosić atak ransomware. Pełną listę lokalnych centrów cyberbezpieczeństwa oraz informacje o tym, dlaczego należy zgłaszać ataki ransomware, możesz przeczytać w tym artykule.

Lista władz lokalnych, do których należy zgłaszać ataki ransomware (wybierz jedną w zależności od swojego adresu zamieszkania):

Izolowanie zainfekowanego urządzenia:

Niektóre infekcje typu ransomware są zaprojektowane do szyfrowania plików na zewnętrznych urządzeniach pamięci masowej, infekowania ich, a nawet rozsyłania w całej sieci lokalnej. Z tego powodu bardzo ważne jest jak najszybsze odizolowanie zainfekowanego urządzenia (komputera).

Krok 1: Odłącz się od internetu.

Najłatwiejszym sposobem odłączenia komputera od internetu jest odłączenie kabla Ethernet od płyty głównej. Jednak niektóre urządzenia są połączone przez sieć bezprzewodową, a dla niektórych użytkowników (szczególnie tych, którzy nie są szczególnie obeznani z technologią), odłączenie kabli może się wydawać kłopotliwe. Dlatego możesz również odłączyć system ręcznie za pomocą Panelu sterowania:

Przejdź do „Panelu sterowania", kliknij pasek wyszukiwania w prawym górnym rogu ekranu, wpisz „Centrum sieci i udostępniania" i wybierz wynik wyszukiwania:: Odłączanie komputera od internetu (krok 1)

W lewym górnym rogu okna kliknij opcję „Zmień ustawienia adaptera":Odłączanie komputera od internetu (krok 2)

Kliknij prawym przyciskiem myszy każdy punkt połączenia i wybierz „Wyłącz". Po wyłączeniu system nie będzie już połączony z internetem. Aby ponownie włączyć punkty połączeń, po prostu kliknij ponownie prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję „Włącz".Odłączanie komputera od internetu (krok 3)

Krok 2: Odłącz wszystkie urządzenia pamięci masowej.

Jak wspomniano powyżej, ransomware może szyfrować dane i infiltrować wszystkie urządzenia pamięci podłączone do komputera. Z tego powodu wszystkie zewnętrzne urządzenia pamięci masowej (dyski flash, przenośne dyski twarde itp.) należy natychmiast odłączyć. Jednak zdecydowanie zalecamy wysunięcie każdego urządzenia przed odłączeniem, aby zapobiec uszkodzeniu danych:

Przejdź do „Mój komputer", kliknij prawym przyciskiem myszy każde podłączone urządzenie i wybierz „Wysuń":Usuwanie urządzeń pamięci zewnętrznej

Krok 3: Wyloguj się z kont pamięci w chmurze.

Niektóre programy typu ransomware mogą porywać oprogramowanie, które obsługuje dane przechowywane w "Chmurze". Dlatego dane mogą zostać uszkodzone/zaszyfrowane. Z tego powodu należy wylogować się ze wszystkich kont pamięci w chmurze w przeglądarkach i innego powiązanego oprogramowania. Należy również rozważyć tymczasowe odinstalowanie oprogramowania do zarządzania chmurą, aż infekcja zostanie całkowicie usunięta.

Identyfikacja infekcji ransomware:

Aby właściwie poradzić sobie z infekcją, należy ją najpierw zidentyfikować. Niektóre infekcje ransomware wykorzystują notatki z żądaniem okupu jako wprowadzenie (zobacz poniższy plik tekstowy ransomware WALDO).

Identyfikowanie infekcji typu ransomware (krok 1)

Jest to jednak rzadkie. W większości przypadków infekcje ransomware dostarczają bardziej bezpośrednie wiadomości stwierdzające, że dane są zaszyfrowane, a ofiary muszą zapłacić jakiś okup. Należy pamiętać, że infekcje ransomware generują zwykle wiadomości o różnych nazwach plików (na przykład "_readme.txt", "READ-ME.txt", "DECRYPTION_INSTRUCTIONS.txt", "DECRYPT_FILES.html" itp.). Dlatego użycie nazwy notatki z żądaniem okupu może wydawać się dobrym sposobem na zidentyfikowanie infekcji. Problem polega na tym, że większość z tych nazw ma charakter ogólny, a niektóre infekcje używają tych samych nazw, mimo że dostarczane wiadomości są różne, a same infekcje nie są ze sobą powiązane. Dlatego używanie samej nazwy pliku wiadomości może być nieskuteczne, a nawet prowadzić do trwałej utraty danych (na przykład próbując odszyfrować dane za pomocą narzędzi zaprojektowanych do różnych infekcji ransomware, użytkownicy prawdopodobnie trwale uszkodzą pliki, a odszyfrowanie nie będzie już możliwe nawet z odpowiednim narzędziem).

Innym sposobem identyfikacji infekcji ransomware jest sprawdzenie rozszerzenia pliku, które jest dołączane do każdego zaszyfrowanego pliku. Infekcje ransomware są często nazwane na podstawie dołączanych przez nie rozszerzeń (zobacz poniżej pliki zaszyfrowane przez ransomware Qewe).

Identyfikowanie infekcji typu ransomware (krok 2)

Ta metoda jest jednak skuteczna tylko wtedy, gdy dołączone rozszerzenie jest unikalne - wiele infekcji ransomware dołącza ogólne rozszerzenie (na przykład ".encrypted", ".enc", ".crypted", ".locked" itp.). W takich przypadkach identyfikacja ransomware po dołączonym rozszerzeniu staje się niemożliwa.

Jednym z najłatwiejszych i najszybszych sposobów zidentyfikowania infekcji ransomware jest skorzystanie z witryny ID Ransomware. Ta usługa obsługuje większość istniejących infekcji ransomware. Ofiary po prostu przesyłają wiadomość z żądaniem okupu i/lub jeden zaszyfrowany plik (radzimy przesłać oba, jeśli to możliwe).

Identyfikowanie infekcji typu ransomware (krok 3)

Ransomware zostanie zidentyfikowane w ciągu kilku sekund, a użytkownik otrzyma różne informacje, takie jak nazwę rodziny malware, do której należy infekcja, czy można ją odszyfrować itd.

Przykład 1 (ransomware Qewe [Stop/Djvu]):

Identyfikowanie infekcji typu ransomware (krok 4)

Przykład 2 (ransomware .iso [Phobos]):

Identyfikowanie infekcji typu ransomware (krok 5)

Jeśli zdarzy się, że twoje dane zostaną zaszyfrowane przez ransomware, które nie jest obsługiwane przez ID Ransomware, zawsze możesz spróbować przeszukać internet, używając określonych słów kluczowych (na przykład tytułu wiadomości z żądaniem okupu, rozszerzenia pliku, podanych adresów e-mail do kontaktu, adresów portfeli kryptowalutowych itp.).

Szukanie narzędzi do odszyfrowania ransomware:

Algorytmy szyfrowania używane przez większość infekcji ransomware są niezwykle wyrafinowane i jeśli szyfrowanie jest wykonane prawidłowo, tylko programista może odzyskać dane. Dzieje się tak, ponieważ odszyfrowanie wymaga określonego klucza, który jest generowany podczas szyfrowania. Przywrócenie danych bez klucza jest niemożliwe. W większości przypadków cyberprzestępcy przechowują klucze na zdalnym serwerze, zamiast używać zainfekowanej maszyny jako hosta. Dharma (CrySis), Phobos i inne rodziny infekcji ransomware high-end są praktycznie bezbłędne, a zatem przywrócenie zaszyfrowanych danych bez udziału ich programistów jest po prostu niemożliwe. Mimo to istnieją dziesiątki infekcji typu ransomware, które są słabo rozwinięte i zawierają szereg wad (na przykład używają identycznych kluczy szyfrowania/odszyfrowania dla każdej ofiary, klucze są przechowywane lokalnie itp.). Dlatego zawsze sprawdzaj dostępne narzędzia odszyfrowujące pod kątem ransomware, które zainfekowało twój komputer.

Szukanie odpowiedniego narzędzia odszyfrowującego w internecie może być bardzo frustrujące. Dlatego zalecamy skorzystanie z projektu No More Ransom Project, a tutaj znajdują się informacje przydatne do zidentyfikowania infekcji ransomware. Witryna projektu No More Ransom Project zawiera sekcję "Narzędzia odszyfrowywania" z paskiem wyszukiwania. Wprowadź nazwę zidentyfikowanego ransomware, a wyświetlone zostaną wszystkie dostępne narzędzia odszyfrowujące (jeśli takie istnieją).

Szukanie narzędzi odszyfrowania ransomware na witrynie nomoreransom.org

Przywracanie plików za pomocą narzędzi odzyskiwania danych.

W zależności od sytuacji (jakości infekcji ransomware, typu zastosowanego algorytmu szyfrowania itp.) może być możliwe odzyskanie danych za pomocą narzędzi innych firm. Dlatego radzimy, aby skorzystać z narzędzia Recuva opracowanego przez CCleaner. Narzędzie to obsługuje ponad tysiąc typów danych (grafikę, wideo, audio, dokumenty itp.) i jest bardzo intuicyjne (do odzyskania danych potrzeba niewielkiej wiedzy). Ponadto, funkcja odzyskiwania jest całkowicie bezpłatna.

Krok 1: Wykonaj skanowanie.

Uruchom aplikację Recuva i postępuj zgodnie z instrukcjami kreatora. Zostaniesz poproszony o wyświetlenie kilku okien, w których możesz wybrać typy plików do wyszukania, lokalizacje do przeskanowania itp. Wszystko, co musisz zrobić, to wybrać żądane opcje i rozpocząć skanowanie. Zalecamy włączenie "Głębokiego skanu" przed rozpoczęciem. W przeciwnym razie możliwości skanowania aplikacji będą ograniczone.

Kreator narzędzia do odzyskiwania danych Recuva

Poczekaj, aż Recuva zakończy skanowanie. Czas skanowania zależy od ilości plików (zarówno pod względem liczby, jak i rozmiaru), które skanujesz (na przykład skanowanie kilkuset gigabajtów może zająć ponad godzinę). Dlatego zachowaj cierpliwość podczas procesu skanowania. Odradzamy również zmianę lub usuwanie istniejących plików, ponieważ może to zakłócać skanowanie. Jeśli dodasz dodatkowe dane (na przykład pobieranie plików/materiałów) podczas skanowania, wydłuży to proces:

Czas skanowania narzędzia do odzyskiwania danych Recuva

Krok 2: Odzyskaj dane.

Po zakończeniu procesu wybierz foldery/pliki, które chcesz odzyskać, i po prostu kliknij „Odzyskaj". Pamiętaj, że do przywrócenia danych potrzeba trochę wolnego miejsca na dysku:

Narzędzie do odzyskiwania danych Recuva

Tworzenie kopii zapasowych danych.

Właściwe zarządzanie plikami i tworzenie kopii zapasowych jest niezbędne dla bezpieczeństwa danych. Dlatego zawsze bądź bardzo ostrożny i myśl z wyprzedzeniem.

Zarządzanie partycjami: Zalecamy przechowywanie danych na wielu partycjach i unikanie przechowywania ważnych plików na partycji zawierającej cały system operacyjny. Jeśli będziesz w sytuacji, w której nie możesz uruchomić systemu i będziesz zmuszony sformatować dysk, na którym jest zainstalowany system operacyjny (w większości przypadków jest to miejsce, w którym ukrywają się infekcje malware), utracisz wszystkie dane przechowywane na tym dysku. Jest to zaleta posiadania wielu partycji: jeśli masz całe urządzenie pamięci przypisane do jednej partycji, będziesz zmuszony usunąć wszystko, jednak utworzenie wielu partycji i prawidłowe przydzielenie danych pozwala zapobiec takim problemom. Możesz łatwo sformatować jedną partycję bez wpływu na pozostałe - dzięki temu jedna zostanie wyczyszczona, a pozostałe pozostaną nietknięte, a twoje dane zostaną zapisane. Zarządzanie partycjami jest dość proste, a wszystkie niezbędne informacje można znaleźć na stronie dokumentacji Microsoft.

Kopie zapasowe danych: Jedną z najbardziej niezawodnych metod tworzenia kopii zapasowych jest korzystanie z zewnętrznego urządzenia pamięci masowej i odłączenie go. Skopiuj swoje dane na zewnętrzny dysk twardy, pendrive, dysk SSD, HDD lub inne urządzenie pamięci zdalnej, odłącz je oraz przechowuj w suchym miejscu, z dala od słońca i ekstremalnych temperatur. Ta metoda jest jednak dość nieefektywna, ponieważ kopie zapasowe danych i aktualizacje muszą być wykonywane regularnie. Możesz także skorzystać z usługi w chmurze lub serwera zdalnego. Tutaj wymagane jest połączenie internetowe i zawsze istnieje ryzyko naruszenia bezpieczeństwa, chociaż jest to naprawdę rzadkie.

Zalecamy używanie Microsoft OneDrive do tworzenia kopii zapasowych plików. OneDrive umożliwia przechowywanie osobistych plików i danych w chmurze, synchronizowanie plików między komputerami i urządzeniami mobilnymi, umożliwiając dostęp do plików i ich edycję na wszystkich urządzeniach z systemem Windows. OneDrive pozwala zapisywać, udostępniać i wyświetlać podgląd plików, uzyskiwać dostęp do historii pobierania, przenosić, usuwać i zmieniać nazwy plików, a także tworzyć nowe foldery i wiele więcej.

Możesz tworzyć kopie zapasowe najważniejszych folderów i plików na komputerze (foldery Pulpit, Dokumenty i Obrazy). Niektóre z bardziej znaczących funkcji OneDrive obejmują przechowywanie wersji plików, dzięki czemu starsze wersje plików są przechowywane do 30 dni. OneDrive zawiera kosz do recyklingu, w którym wszystkie usunięte pliki są przechowywane przez ograniczony czas. Usunięte pliki nie są liczone jako część przydziału użytkownika.

Usługa jest zbudowana w technologii HTML5 i umożliwia przesyłanie plików do 300 MB poprzez przeciąganie i upuszczanie do przeglądarki internetowej lub do 10 GB za pośrednictwem aplikacji OneDrive na komputer. Dzięki OneDrive możesz pobierać całe foldery jako pojedynczy plik ZIP zawierający do 10 000 plików, chociaż jedno pobranie nie może przekraczać 15 GB.

OneDrive oferuje 5 GB bezpłatnej przestrzeni dyskowej, a dodatkowe opcje 100 GB, 1 TB i 6 TB są dostępne za opłatą opartą na subskrypcji. Możesz uzyskać jeden z tych planów przestrzeni dyskowej, kupując dodatkową przestrzeń dyskową osobno lub w ramach subskrypcji Office 365.

Tworzenie kopii zapasowej danych:

Proces tworzenia kopii zapasowej jest taki sam dla wszystkich typów plików i folderów. Oto jak utworzyć kopię zapasową plików za pomocą Microsoft OneDrive

Krok 1: Wybierz pliki/foldery, których kopie zapasowe chcesz wykonać.

Kliknij ikonę OneDrive na pasku zadań

Kliknij ikonę chmury OneDrive, aby otworzyć menu OneDrive. W tym menu możesz dostosować ustawienia kopii zapasowej plików.

Wybierz Pomoc i Ustawienia oraz kliknij Ustawienia

Kliknij Pomoc i ustawienia, a następnie z menu rozwijanego wybierz Ustawienia.

Wybierz kartę Kopia zapasowa i kliknij Zarządzaj kopią zapasową

Przejdź do zakładki Kopia zapasowa i kliknij Zarządzaj kopią zapasową.

Wybierz foldery do kopii zapasowej i kliknij Rozpocznij tworzenie kopii zapasowej

W tym menu możesz wybrać kopię zapasową Pulpitu i całego znajdującego się na nim pliku, a także folderów Dokumenty i Obrazy, ponownie ze wszystkimi plikami w nich. Kliknij Rozpocznij tworzenie kopii zapasowej.

Teraz, gdy dodasz plik lub folder w folderach Pulpit oraz Dokumenty i Obrazy, ich kopia zapasowa zostanie automatycznie utworzona w OneDrive.

Aby dodać foldery i pliki poza lokalizacjami przedstawionymi powyżej, musisz dodać je ręcznie.

Wybierz plik ręcznie i skopiuj go

Otwórz Eksplorator plików i przejdź do lokalizacji folderu/pliku, którego kopię zapasową chcesz utworzyć. Wybierz element, kliknij go prawym przyciskiem myszy i kliknij Kopiuj.

Wklej skopiowany plik do folderu OneDrive, aby utworzyć kopię zapasową

Następnie przejdź do OneDrive, kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu w oknie i kliknij Wklej. Alternatywnie możesz po prostu przeciągnąć i upuścić plik do OneDrive. OneDrive automatycznie utworzy kopię zapasową folderu/pliku.

Stany plików w folderze OneDrive

Wszystkie pliki dodane do folderu OneDrive są automatycznie archiwizowane w chmurze. Zielone kółko ze znacznikiem wyboru wskazuje, że plik jest dostępny zarówno lokalnie, jak i w usłudze OneDrive oraz że wersja pliku jest taka sama w obu. Niebieska ikona chmury wskazuje, że plik nie został zsynchronizowany i jest dostępny tylko w usłudze OneDrive. Ikona synchronizacji wskazuje, że plik jest obecnie synchronizowany.

Kliknij opcję Pomoc i ustawienia, a następnie opcję Wyświetl online

Aby uzyskać dostęp do plików znajdujących się tylko w usłudze OneDrive w trybie online, przejdź do menu rozwijanego Pomoc i ustawienia oraz wybierz opcję Wyświetl online.

Kliknij koło zębate Ustawienia i kliknij Opcje

Krok 2: Przywróć uszkodzone pliki.

OneDrive zapewnia synchronizację plików, więc wersja pliku na komputerze jest tą samą wersją w chmurze. Jeśli jednak ransomware zaszyfrowało twoje pliki, możesz skorzystać z funkcji historii wersji OneDrive, która pozwoli ci przywrócić wersje plików sprzed zaszyfrowania.

Microsoft 365 ma funkcję wykrywania ransomware, która powiadamia użytkownika o zaatakowaniu plików OneDrive i prowadzi przez proces przywracania plików. Należy jednak zauważyć, że jeśli nie masz płatnej subskrypcji Microsoft 365, otrzymasz bezpłatnie tylko jedno wykrycie i odzyskanie pliku.

Jeśli pliki OneDrive zostaną usunięte, uszkodzone lub zainfekowane przez malware, możesz przywrócić całą usługę OneDrive do poprzedniego stanu. Oto, jak możesz przywrócić cały OneDrive:

przywroc-swoj-onedrive

1. Jeśli jesteś zalogowany za pomocą konta osobistego, kliknij ikonę zębatki Ustawienia u góry strony. Następnie kliknij Opcje i wybierz Przywróć OneDrive.

Jeśli jesteś zalogowany na konto służbowe lub szkolne, kliknij ikonę Ustawień u góry strony. Następnie kliknij Przywróć OneDrive.

2. Na stronie Przywróć OneDrive wybierz datę z listy rozwijanej. Pamiętaj, że jeśli przywracasz pliki po automatycznym wykryciu ransomware, zostanie dla ciebie wybrana data przywrócenia.

3. Po skonfigurowaniu wszystkich opcji przywracania plików, kliknij Przywróć, aby cofnąć wszystkie wybrane działania.

Najlepszym sposobem uniknięcia szkód spowodowanych infekcjami ransomware jest regularne tworzenie kopii zapasowych.

▼ Pokaż dyskusję

O autorze:

Tomas Meskauskas

Jestem pasjonatem bezpieczeństwa komputerowego i technologii. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie w różnych firmach zajmujących się rozwiązywaniem problemów technicznych i bezpieczeństwem Internetu. Od 2010 roku pracuję jako autor i redaktor Pcrisk. Śledź mnie na Twitter i LinkedIn, aby być na bieżąco z najnowszymi zagrożeniami bezpieczeństwa online. Przeczytaj więcej o autorze.

Portal bezpieczeństwa PCrisk został stworzony przez połączone siły badaczy bezpieczeństwa, którzy pomagają edukować użytkowników komputerów w zakresie najnowszych zagrożeń bezpieczeństwa online. Więcej informacji o autorach i badaczach, którzy pracują w Pcrisk, można znaleźć na naszej Stronie kontaktowej.

Nasze poradniki usuwania malware są bezpłatne. Jednak, jeśli chciałbyś nas wspomóc, prosimy o przesłanie nam dotacji.

O nas

PCrisk to portal bezpieczeństwa cybernetycznego, informujący internautów o najnowszych zagrożeniach cyfrowych. Nasze artykuły są tworzone przez ekspertów ds. bezpieczeństwa i profesjonalnych badaczy złośliwego oprogramowania. Przeczytaj więcej o nas.

Instrukcje usuwania w innych językach
Kod QR
Wirus DUSK 2 kod QR
Zeskanuj ten kod QR, aby mieć łatwy dostęp do przewodnika usuwania Wirus DUSK 2 na swoim urządzeniu mobilnym.
Polecamy:

Usuń infekcje malware na Windows już dzisiaj:

▼ USUŃ TO TERAZ
Pobierz Combo Cleaner

Platforma: Windows

Ocena redaktora dla Combo Cleaner:
Ocena redaktoraZnakomita!

[Początek strony]

Bezpłatny skaner sprawdza, czy twój komputer został zainfekowany. Aby korzystać z w pełni funkcjonalnego produktu, musisz kupić licencję na Combo Cleaner. Dostępny jest 7-dniowy bezpłatny okres próbny. Combo Cleaner jest własnością i jest zarządzane przez Rcs Lt, spółkę macierzystą PCRisk. Przeczytaj więcej.